سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
مطالب پیشین
تدبر در قرآن
آیه قرآن
لینک دوستان
خبرنامه
 
آمار وبلاگ
  • کل بازدید: 1966930
  • بازدید امروز: 10
  • بازدید دیروز: 241
  • تعداد کل پست ها: 1283
  • ****
درباره
محمّـد تــرابـی[963]

روح بلند مدیر وبلاگ خادم قرآن محمد ترابی در اسفند ۱۳۹۸ در ۶۷ سالگی به سوی معشوق شتافت. روحش شاد و یادش گرامی باد. اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
آرشیو مطالب
*

حدیث

*
لوگوی دوستان
دانشنامه سوره ها
سوره قرآن
کاربردی



نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید   (1194 )                                                           

آدرس این وبلاگ در تلگرام  َ        

https://telegram.me/adabvaerfan

 

سوره 26 : شعراء ( مدنی ـ 227 آیه دارد ـ جزء  نوزدهم ـ صفحه 367 )


( قسمت دوم )

 


تاییـد الهــی
نتیجه تصویری برای تصاویر متحرک مذهبی

السلام علیک یا اباعبدالله الحسین

اربعین امـام و پیشــوای آزادگان جهــان ،

حضـرت اباعبــدالله الحسیــن علیه السلام تسلیــت

  

( جزء نوردهم صفحه 367 آیه 3 )

بسم الله الرحمن الرحیم 


لَعَلَّکَ بَاخِعٌ نَفْسَکَ أَلَّا یَکُونُوا مُؤْمِنِینَ


   ترجمه لفظی آیه شریفه :

 

شاید تو از اینکه [مشرکان] ایمان نمى ‏آورند جان خود را تباه سازى


 نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه :

 

ای سیّــــــــد ؛

این مشت بیگانگان که مقهور سیاست ما ،

و مطــــــرود درگاه عــــزت ما اَند ؛

تو دل خویش را چرا به ایشان مشغول کنی ؟

و از ناگرویدن آنها چرا بر خود رنــــــج بری ؟

ایشان را به حکم ما واگذار ؛

و دل خویش را با مهر و محبت با ما پرداز ؛

که ؛ هر آن دل که با مهر و محبت ما آرام گرفت ؛

دیگری را در آن دل جای نباشد .

جنید را پرسیدند:

دل کی خـوش بُــوَد ؟

گفت:

آن وقت که او در دل بُـــوَد

دیگری را پرسیدند :

از کـرامات خـداونـد با بنـده کـدام بهتـر است؟

گفت : آن که بنــده دل را از غیرخـدا تهـی دارد.

شیـخ انصـــاری گفت :

او نه بذات در دل بُوَد ،

بلکه در دل یـــاد او  بوَد ،

و در سَــــر مهــــر او ،

و در جـــان نظــاره او ،

اول مشاهـده ، دیــدار دل است ،

پس از آن نــزدیکی دل ،

پس از آن وجود دل ،

پس از آن معـــاینه دل ،

پس از آن استیلاء قــرب بر دل ،

پس از آن استهــــلاک دل در عیـان ،

که در وراء آن عبارتی نتـوان !


نتیجه تصویری برای تصاویر متحرک مذهبی

خــدایـــا ؛

گاهی که به خود نگرم ؛ گویم از من زارتر کیست ؟

آنگاه که به تو نگرم گویم از من بزرگوارتر کیست ؟

 

بنده چون به عمل خود نگرد به زبان تحقیر گوید :


پر آب ، دو دیــده و پر آتش ؛ جگرم


پر باد دو دستم و پر از خاک سرم !

 

و چون به لطف الهی و فضل ربّانی نگرد ،

به زبان شــادی و نعمت آزادی گوید :


چه کنـد عــرش که او غاشیــه ی من نکشـد ؟


چون به دل غاشیه ی حکم و قضای تو کشم !


بوی جــان آیــدم از لب ، چو حدیث تــــــو کنم


شاخ عِــزّ رویدم از دل ، چو بلای تو کشم !

نتیجه تصویری برای تصاویر متحرک مذهبی



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید  ( 1193 )                                                                      

آدرس این وبلاگ در تلگرام  َ        

https://telegram.me/adabvaerfan

سوره 26 : شعراء ( مدنی ـ 227 آیه دارد ـ جزء  نوزدهم ـ صفحه 367 )


( قسمت اول )



استیــلاء قُــرب

 
نتیجه تصویری برای تصاویر متحرک مذهبی

 

( جزء نوردهم صفحه 367 آیه 1  )

بسم الله الرحمن الرحیم 


طــســــم ، تـلـک آیـات الـکـتـــــاب الـمـبیـــــن

 

   ترجمه لفظی آیه شریفه :


این است آیت ها و سخنان روشن و پیدا


 نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه :


بسـم الله الرحمـن الرحیـم

 

بنـام خدائی که نه بذات در دل بُوَد ،

بلکه در دل یـــاد  او  بوَد ،

و در سَــــر مهــــر او ،

و در جـــان نظــاره او ،

اول مشاهـده ، دیــدار دل است ،

پس از آن نــزدیکی دل ،

پس از آن وجـــــــــود دل ،

پس از آن معـــاینـــــــه دل ،

پس از آن استیلاء قــرب بر دل ،

پس از آن استهــــلاک دل در عیـان ،

که در وراء آن عبارتی نتـــوان !

عارفی را پرسیدند:

دل کی خـوش بُــوَد؟

گفت: آن وقت که او در دل بُـــوَد

دیگری را پرسیدند :


از کـرامات خـداونـد با بنـده کـدام بهتـر است؟


گفت : آن که بنــده دل را از غیرخـدا تهـی دارد.


تو لاله ســرخ و لـؤلـؤ مکـنـونی    

               

  مجنون منـم  و تـو لیـلیِ  مجنونی


تـــو مشتـریان  با بضاعـت داری   

                  

 با مشتـریــان بی بضاعـت چونی

 

(1) طــســــم ؛

 

حضرت صـــــــــادق (ع) فرموده اند:

مراد از طسم (انا الطالب السمیع المبدی المعـیـد) است

یعنی منم خواهان سعادت و نیک بختی بندگان

و شنـــــوای گفتارشان

و آفریننده و بازگرداننده و زنده کننده ایشان.

( تفسیرقرآن عظیم ، فیض الاسلام )

 

طـاء اشاره به طهارت عـزت و تـقـــدس عـلــوِّ خـــــدا است ،

و سین اشــــاره به سنــــــــای جـبـروت خـــــــدا ،

و میـــم دلالت بر مجــد جــــــلال او است .

خـداونــدی که روح دلها مِهــــــر او ،

آئین زبانها ذکر او ،

سور گوشهـا گفتار او ،

عـیـد چشمها دیـــدار او ،

آســایش جانـهـــا عـیـــان او ،

منــــــــزل جوانـمـــردان کـــوی او ،

مقـصــود عارفــــــــان گفت و گــــوی او ،

نسیــــــــــم وصـــــــل وزان از ســــــوی او ،

هـمــه از او ، و خـــود او هـمـــه .

********************************

 

اِلهی؛ کَم مِن قَبِیحٍ سَتَرتَهُ وَ کَم مِن فادِحٍ مِنَ البَلاءٍ اَقَلتَهُ وَکَم مِن عِـثارٍ

 وَقَیتَهُ وَکَم مِن مَکــرُوهٍ دَفَعـتَــهُ وَکَـم مِن ثَنـاءِ جَمِیـلٍ لَستُ اَهلً لَهُ نَشَرتَهُ


خــدایــــــــا ؛

چه بسیار کارهای زشتم را که پوشاندی !

چه بشیار بلاهای سخت که از من دور کردی !

چه بسیار لغزشها که مرا از آنها نگاهداشتی!

چه بسیار کارهای ناپسندی که از من دور کردی!

چه بسیار مدح وثنای نیکو که من لایق آن نبودم

و تو از من بر زبانها انداختی !


خـدایـــــــا ؛

غمی بزرگ در دل دارم ، و حالی بسیار ناخوش ، و اعمالی نارسا ، و زنجیرهای علائق دنیا مرا در بندکشیده ، و آرزوهای دور و دراز دنیوی مرا از هر سودی بازداشته ، و دنیا به خدعه و دروغ و نفسم مرا به جنایت فریب داده !


خـدایـــــــا ؛

اِلهــــی وَ رَبِّی مَن لِی غَـیـرُکَ اَسـئَـلـُـهُ کَشـفَ ضُـرّی وَ النَّظَـرَ فِی اَمرِی

من غیر از تو چه کسی را دارم که گناهانم را ببخشد ، و مرا از شهــد گوارای آلاء رحمانی خود بهره مند سازد ؟


خـدایـــــــا ؛

به عزت و جلال ازلی و ابدیت تو را قسم میدهم که با من در همه حال با رأفت و رحمت و عطوفت و فضل و مهربانی خود رفتار کنی


آسایش صد هــزار جــان یک دم توست


شادان بُوَد آن دل که  در آن دل غم نوست


دانی ملکــا که روشنــائی دو چشــم


در دیــدن زلف سیــه پر خــم توست

نتیجه تصویری برای تصاویر متحرک مذهبی



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید                                                                      

 

آدرس این وبلاگ در تلگرام  َ        

https://telegram.me/adabvaerfan

سوره 22 : حج ( مدنی ـ 78 آیه دارد ـ جزء  هفدهم ـ صفحه 332 )


سـرای جـاودان

 

 ( جزء هفدهم صفحه 334 آیه 23 )

بسم الله الرحمن الرحیم 

إِنَّ اللَّهَ یُدْخِلُ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ

یُحَلَّوْنَ فِیهَا مِنْ أَسَاوِرَ مِن ذَهَبٍ وَ لُؤْلُؤًا وَ لِبَاسُهُمْ فِیهَا حَرِیرٌ

 

   ترجمه لفظی آیه شریفه :

 

خدا کسانى را که ایمان آورده و کارهاى شایسته کرده‏ اند

در بـــــاغ هـــــــایى که از زیر [درختان] آن نهـــــــرها روان است درمى ‏آورد

در آنجا با دستبندهایى از طلا و مروارید آراسته مى ‏شوند و لباسشان در آنجا از پرنیان است

 

 نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه :

 

همان گونه که امروز اهــــــــل معــــــــــرفت متفاوتند ؛

و مؤمنان در ایمان کمی و بیشی دارند ؛

فردا در سرای جـــاودان هم ؛

هرکسی بر حسب حال خویش ؛

و به اندازه ی معرفت خویش ؛

و متناسب با اعمــــــال و رفتار خویش ؛

نــوازش و کَــــــــــرَم بینـــــــد ؛


 

چنان که عابدان بی ریا را جامه ی ابریشم ؛

و دستینه های زرین و مروارید ؛ با حور العین ؛

و عارفان واقعی را جامه ی تفرید ؛

در دریای عیان ؛ غرقه ی نور رحمان ؛

گروهی را به زیور بهشت بیارایند ؛

و گروهی را بهشت به روشنیِ سیمای ایشان بیارایند!

 



موضوع :


 نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید                                                                

آدرس این وبلاگ در تلگرام  َ        

https://telegram.me/adabvaerfan

سوره 22 : حج ( مدنی ـ 78 آیه دارد ـ جزء  هفدهم ـ صفحه 332 )


حـلاوت طاعـت

 

نتیجه تصویری برای تصاویر متحرک مذهبی

 

 ( جزء هفدهم صفحه 335 آیه 28 )

بسم الله الرحمن الرحیم 

لِیَشْهَدُوا مَنَافِعَ لَهُمْ وَ یَذْکُرُوا اسْمَ اللَّهِ فِی أَیَّامٍ مَّعْلُومَاتٍ

عَلَى مَا رَزَقَهُم مِّن بَهِیمَةِ الْأَنْعَامِ فَکُلُوا مِنْهَا وَأَطْعِمُوا الْبَائِسَ الْفَقِیرَ

    

ترجمه لفظی آیه شریفه :

 

تا شاهد منافع خویش باشند و نام خدا را در روزهاى معلومى

بر دام هاى زبان‏ بسته‏ اى که روزى آنان کرده است ببرند

پس از آنها بخورید و به درمانده مستمند بخورانید

 

 

 نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه :

 

روندگان راه حق ، مختلفند ؛

و منافع هر یکی بر اندازه ی روش او است ،

و به قـــــــــدر همّت او !

صاحبان مال را منافع ؛ مال و معاش است ،

صاحبان کار را منافع ؛ حلاوت طاعت است ،

و صاحبان حال را منافع ؛ صفای نفس است .


 

نتیجه تصویری برای تصاویر متحرک مذهبی

 

گویند عارفی بزرگ به قصد حجّ از شهر نیشابور بیرون آمد ؛

احــــــــــــرام گرفت و چون گام در بادیه نهاد ،

به هر میل که رسیدی دو رکعت نماز گزاردی ،

تا به مقصـــــــــــــــد رسیدی ،

کفت : حاجیان و زائران که از اقطار عالم روی بدین کعبه ی شریف نهند ،

هرکدام هدفی و آرزویی دارند و می آیند تا به منافع خویش رسند ،

 

و منافع من در این سفر همان رکعت های نمازی است که مقام راز است !



نتیجه تصویری برای هفته دفاع مقدس

نتیجه تصویری برای صفـای نفـس

 

ما  سال هـــــــــاست که ؛

رهبــــر و سرور و سالار خود را انتخاب کرده ایم !

آیا او نیز مـــــا را انتخاب کرده است ؟

 

خـــدایـــــــــا ؛

 

این جمعــه هــــــــم گذشت

 

و او نیـــــــــامـــــــــد !

 

فــراق تا کــی ؟

 

 

... و ما برای تعجیــــــل در فـــــــرج مولایمــــان

 

همچنـــــان دعـــا می کنیم






موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید                                                                  

آدرس این وبلاگ در تلگرام  َ        

https://telegram.me/adabvaerfan

سوره 22 : حج ( مدنی ـ 78 آیه دارد ـ جزء  هفدهم ـ صفحه 332 )

 


سـرمایه بی توشـه ها
Image result for ?تصاویر متحرک مذهبی?‎

 

 

 ( جزء هفدهم صفحه 332  آیه 1 ) 

بسم الله الرحمن الرحیم

   

یَا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمْ إِنَّ زَلْزَلَةَ السَّاعَةِ شَیْءٌ عَظِیمٌ  

  

   ترجمه لفظی آیه شریفه :

 

اى مردم از پروردگار خود پروا کنید

 

چرا که زلزله رستاخیز امرى هولناک است


نتیجه تصویری برای زلــزلــــه رستــاخیـــز

 

  نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه :

 

بسم الله الرحمن الرحیم 

بنام خداوند کریم مهربان ،

پناه درویشان ،

همراه باز پس ماندگان .

کریمی که ناپاکیِ ناپاکان او را گزنــد ندهــد ،

جوادی که التماسِ گدایان او را به ستوه نیارد ،

لطیفی که ناشایسته را به فضل خود شایسته کند،

 

کریمی که بنده گناهکار را از پلیدی می شوید ؛

و پـاک بیرون می آورد ،

بزرگ پادشاهی ، نیـک خـداوندی ،

مهـر پیونـدی ، راحت نمائی ، دل گشائی ،


Image result for ?تصاویر متحرک مذهبی?‎

الهی و ربّی ، مَن لِی غَیرُکَ ، اَسئَلُهُ کَشفَ ضُرّی ، والنَظَرَ فِی اَمرِی


 

مهــــــــــــرافــــــــزائی کـه ؛

عابـدان وصف بـزرگواری ( رحمن و رحیمی) تو را شنـودنـد ؛

گردن هــــــــا بستـــــــــــه کردند ،

و پادشاهان وصف تو شنیدند ؛

از بیـم هیبت و سطوت تو گـردن نهادند!

و گناهکاران صفت رحمت تــــــــــــو را شنیـدنـد ؛

امیـــــــــــــــــــدوار شــدنـــــــد .


چون که گنج خانه ات سرمایه بی توشه هاست


کیســــه امیــــــــد از آن  دوزد هـمی امیـــــــدوار 

نتیجه تصویری برای روز عرفه

نتیجه تصویری برای شاید این جمعه بیاید مهدی



موضوع :


   1   2      >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز


* *