سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
مطالب پیشین
تدبر در قرآن
آیه قرآن
لینک دوستان
خبرنامه
 
آمار وبلاگ
  • کل بازدید: 1967182
  • بازدید امروز: 4
  • بازدید دیروز: 258
  • تعداد کل پست ها: 1283
  • ****
درباره
محمّـد تــرابـی[963]

روح بلند مدیر وبلاگ خادم قرآن محمد ترابی در اسفند ۱۳۹۸ در ۶۷ سالگی به سوی معشوق شتافت. روحش شاد و یادش گرامی باد. اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
آرشیو مطالب
*

حدیث

*
لوگوی دوستان
دانشنامه سوره ها
سوره قرآن
کاربردی



 

تفسیر ادبی عرفانی سوره های زمانیه (376) 

تاج سعـادت و کرامـت

سوره 63 منافـقـــون :

بِســــمِ الله الــرَّحمــنِ الــرَّحِیــم

اذا جائَکَ المُنافِـقـُونَ،

قالـُوا نَشهـدُ اِنَّکَ لَـرَسُـولُ الله

وَالله یَعـلَـمُ اِنَّکَ لَـرَسُـولُه...  

(ای محمّــد) ؛ 

آنگاه که دو رویان (منافـقـیـن) نزد تو آیند،


می گویند ما گواهی میدهیم که تو فــرستاده خدائی،


و خـــــــــــدا میداند که تو فرستاده اوئی،


و خـــــــــــدا گواهی میدهـد که منافـقـیـــــن دروغ گــــویــــاننــــــد.

 

از عهد ازل ، غواص قـدرت ، در دریای صلـب آدم،


هم گوهـر شب چراغ نهاد


و هم شَبَه سیاه رنگ برآورد


و بر ساحل وجود نهاد،


که هم مؤمنان بودند


هم منافـقــان!


اما مؤمنان را به فضل خود


در صدر عـزت و بر بساط لطف بداشت


و منافـقــان را به عـدل خود


در صف ذلـّــت بداشت!


مؤمنان را تاج سعادت و کرامت بر فــرق نهاد،


و منافـقــان را بند مذلـت و قید اهانت بر پای نهاد،


مؤمنان را در نشیمنگاه صدق نزد خود جای داد


و منافـقـــان را دَرَکِ اَسـفَـــــل جایگاه کرد ! 


( آیه 6 )

اِنَّ الله لا یَهـدِی القَومَ الفاسِقِینَ

 

بهره منافقان از نفاقشان جز شقـاوت نیست،   

     

و گمان مبرید که شـقـاوت در کـفــر است

 

بلکه  کـفـــر در شقـاوت است!

 

و گمان مبرید که سعادت در دین است

 

بلکه دین در سعادت است !

 

چنانکه سگ اصحاب کهف 

 

خبثِ حیــــوانی داشت

 

و بلعم باعـورا لباس دین ، 

سگ را در ردیف آدمی آوردند

 

(وَ رابِعُهم کَلبُهم) گفتند،

 

و بلعم را مرقّع  سگ پوشیدند

 

(وَ مَثَلُه کَمَثَلِ الکَلب) فرمودند !

 

پس چه بسا خـرمن طاعت


که به وقت مردن به باد بی نیازی دهند!


و چه بسا سینه آبادان


که در حال جان دادن خراب کنند!


و چه بسا روی ها


که در لحــد از قبلــه بگردانند!


و چه بسا آشنا را


در شب نخستین بیگانه خوانند!!


راستکاری پیشه کن کاندرمصاف رستخیز

نیستند ازخشم حـق جـز راستکاران رستگار

 

( آیه 11 )

 وَلَن یُؤَخِّرَالله نَفساً اِذا جاءَ اَجَلُها...

 

آنچه در لــوح محفوظ هنگام مرگ کسان نوشته شده

 

هیچگاه به تأخیر نمی افتد!

 

و چون آیت های این سوره در وصف منافقان است،

 

باید دانست که فردای قیامت

 

منافقان به طفیل مؤمنان

 

و به روشنائی نور ایشان همی روند

 

تا به پـل صــــــــــــــــــراط رسند،

 

آنگاه مؤمنـــــــــــــــان پیشی گیرند

 

و به نور ایمـــــــــــــــــان از پـل بگذرند،

 

لکن منافقان ، ظلمت کفر و نفاقشان

 

دامنگیرشان شده

 

در تاریکی بر جای بمانند،

 

و از مؤمنان روشنائی خواهند،

 

مؤمنــــان آن ها را گویند:

 

این روشنائی را از خــــــــــدا بخواهید نه از ما !

 

هرکه را نــــــــــــوری هست خــــــــــــدا داده،

 

و هـرکه را گذاشتند خــــــداگذاشته!


*******************************************************

 

و امّـــــــا مشکلات مـــــا !

 

همه مشکلات و گرفتاری های ما

ناشی از غیبت طولانی مولایمــــــان

محبــوب دل هـا و منجی انســان هـا

قائـم آل محمّـد (ص) حضرت امــام مهــدی (عج) است

السلام علیــک

یا اباصــالح المهـــدی

 

پس برای تعجیــــــــــل در فـــــرج مبارکشان دعا کنیم


اَللّهُمَّصَلِّعَلیمُحَمَّدٍوَآلِمُحَمَّدٍوَعَجِّلفَرَجَهُم

 

نظر اسلام در باره منافق

[ کلیک کنید ]



موضوع :


تفسیر ادبی عرفانی سوره های زمانیه (375) 

مشتاقان شربتِ نیستی!



سوره 56 : واقـعــه 

 

 بِســــمِ الله الــرَّحمــنِ الــرَّحِیــم

 

اِذا وَقَعـَـتِ الواقِـعـَـةُ، لَیسَ لِوَقعَـتِها کاذِبَةٌ،

خافِضَةٌ رافِعَةٌ، اِذا رُجَّتِ الاَرضُ رَجّـاً، 

 

آنگاه که بودنی ببود و افتادنی بیفتاد (روز رستـاخـیـز)،

در بودن و شدن آن نه شکّ باشد و نه دروغ،

پست کننده کافـران

و بلـنـد دارنده مؤمنان است.

آنگاه کهزمین جنبانده شود جنبانیدنی (شدید و محکم)،

و برکَننده کوهها برکَندَنی،

تا چون گَردی از زمین بلـنـد شود

خیزان و ریزان !

آن روز، روز سیاست و هیبت

و روز تغـابــن و حسـرت است !

 یکی را بردارند تا اَعـلـی عـلّـییّـن برند،

و یکی را فـرو برند تا به اَسفَـلُ السّافِـلِـیــن رسانند !

آن تیلسان پوش منافق را  به آتش برند،

 و آن قبا بسته مخلص را به بهشت درآورند،

آن پیر مناجاتی بدعـت گذار را به آتش قهـر بسـوزانند،

و آن جوان خراباتیِ عقیده مند را بر تختِ بخت نشانند!

 

بسا پیرمناجاتی که بی مرکب فـرو ماند!      

 بسا رِندِ خراباتی که زین بر شیرنر بندد!

آن روز که قبّه اَخضَر فـروگشایند،

بساط خاکی در نوردند،

عِقد پروین را تباه کنند،

و چهره ماه و خورشـیــد را سیاه کنند،

و اختران را از فـلک فـرو ریزند !

 زمین را به شدت بجنبانند،

 و کوهها را از بیخ  برکنند،

تا همچون گَردی در هوا شود

آن روز، روز بلال و عمّار، میثم  و مقداد، و سلمان و ابــوذر است

که آن ها را با تاج و حلّه و مَرکب آورند

و به فردوس برین برند،

وخواجه ها و اربابان آن ها را

با غُل ها و زنجیر ها به دوزخ کشند. 

 

آیــه 24 :

جَزاء ً بِما کانُـــــــوا یَعمَلـُونَ،

 

این است پاداش کردار مؤمنان

و ثواب طاعـت هـا و عـبـادت هــای ایشان، 

اما خـــدا را دوستانی است که

سر  به بهشت رضوان فـرو نیارند

و حــور و قصــور و اَنهــار  و اَشجــار

آنان را نرباید و شکار نکـنـد !

اینان غلامان سرای توحـیــدند

و ساکنان عالـم عشـق،

پادشاهان جهان معرفتند

و مشتاقان شربتِ نیستی!

بهشت جاودان، زیور و زیبائی خود را به آنان بنماید

و ایشان یقیـــــن و معـرفــــت خود را برآن جـلــوه کنند !

بهشت خـلـــد ، جوی شراب و انگبین و عسل بر آنان عرضه کند،

و ایشان چشمه های توحید و دریاهای تفــرید بر آن جـلــوه دهند!

بهشت عدن ، درختان میوه دار با شکوفه ها و گل های بهار بر آنان نشان دهد

و اینان نهـــال هـــــای درد و حیــــرت بر آن جـلــوه کنند !

بهشت برین ، حـورالعـیــن های آراسته و پیراسته بر آنان بنمایاند که دلبری کنند !

و ایشان  پرده پوشان معــرفت و مشــاهـــدت را بر آنان بنمایند !

تا سرانجـــام بهـشـــت از آنان شرمسار شده

بازگـــردد و ایشان درگــذرند !

تا به جایگاه صدق نزد پادشاه توانا رسیده

و دیده همت به کسی باز نکنند! 

( فِی  مـَقـعَـدِ صِـدقٍ عِـنـدَ مَلِـیــکٍ مُقـتَـدِر )


جـز عشـق تـــو بر ملک دلم شاه مبـاد     

وز راز مـن و تــو خـلــق آگاه مبــاد

کوتــه نشود عشـق تــو اَم زین دلِ ریش   

 دسـتــم ز ولایت تـو کـوتــاه مبـــاد


شاید این جمعه بیاید شاید

پرده از رخ بگشاید شاید

 

همه مشکلات و گرفتاری های ما

ناشی از غیبت طولانی مولایمــــــان

محبــوب دل هـا و منجی انســان هـا

قائـم آل محمّـد (ص) حضرت امــام مهــدی (عج) است

پس برای تعجیــــــــــل در فـــــرج مبارکشان دعا کنیم

اَللّهُمَّصَلِّعَلیمُحَمَّدٍوَآلِمُحَمَّدٍوَعَجِّلفَرَجَهُم



موضوع :


تفسیر ادبی عرفانی سوره های زمانیه (374 )

عـفـو عمـومی

( طُـلَـقـاء چه کسـانی بودند ؟ )

بســــم الله الــرحمــن الــرحیــم

 

زمــان های حساس در قـــــرآن


 

هفت سـوره از سوره های قرآن با کلمه  (اِذا)

یعنی (آن گاه که، هنگامی که، زمانی که)، شروع میشود

که آن ها را سوره های زمـانیــه خوانده اند،

 

از این هفت سوره ،  

پنج سوره در مورد رسـتــاخـیــز

و چگونگی برپائی  قـیــامت

و حتمی بودن این واقعه عظیم

و تشریح حوادثی که قبل از قیامت

و یا در قیامت روی خواهد داد میباشد،

و دو سوره دیگـــر یکی در مورد منافـقیــن

و خطر آن ها برای اسلام و مسلمین

و بیان نحوه برخورد

با این گروه دو روی پست و فـرومایه بوده ،


[ منافقین زمــان خــــود را بشنـــاسیم ]

 

و دیگـــری در مورد فتح مکّه است

که یاری خداوند تبارک و تعالی

شامل حال مسلمانان

و شخص پیامبر عـزیـز اسلام (ص) شد،

 

مکّه، شهـر پیامبــر(ص)

که بعـلـت آزار و اذیّت بیش از حدّ مشرکان،

رسول الله (ص) آن را ترک کرده بودند،

به تصرف پیامبــر(ص) و مسلمانان درآمد،

و آن  وجــود عــزیـز پس از ده سال با عـزت و افتخـار

به شهـر خود بازگشت.


[ به امید روزی که بار دیگر مکه و بیت الله الحرام ،

به دست توانای دوازدهمین وصی رسول الله (ص) ،  

امام عصـــــــر ، حجة ابن الحسن المهدی (عج)

ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداه ،

از چنگال خونین وهابیون مشرک آزاد شود

و سرود انا فتحنا لک فتحاً مبینا

باردیگر بر زبان امت اسلامی جاری گردد ]

 

در آن روز بود که حلم و بردباری و صبر و گذشت

و بزرگواری آن وجود عـزیـز و مکــرّم

بر مشرکین مکّـه و کفار قـریش معـلــوم شد !

او که آن همه آزار و اذیّت از مشرکان دیده بود

با اعلام عـفـو عمومی همه را بخشید و آزاد کرد،

در حالیکه می توانست همه آن ها را بکشد

یا به اسارت گیرد و اموالشان را مصادره کند،

ولی این پیامبر، پیامبر رحمت است،

و آن هم رَحمَةٌ لِلعالَمِیـــن،

او با کرامت و بزرگواری تمـــــــــــام

جمله معروف (اَنتُـمُ الطّـُلَـقــاء) را

در آن روز عـینیـت بخشـیـد !

( ابوسفیان و فــرزند نا مشروعش معـاویه

نیز از جمله طلقــــاء بودند! )

[ طلقاء یعنی آزاد شده ها 

یعنی بجای این که کشته شوند

یا به اسارت گرفته شوند آزاد گذاشته شدند ]

 

[ ... و این آزاد شده های رســـول الله (ص)

بعداً با اولاد پیامبر (ص) چه کردند ؟! ]

 

علاوه بر سوره های زمانیه

تعدادی از آیات سـوره های دیگر نیز

با کلمه (اِذا) شروع میشود

که در این اثر از آن ها

بعنوان آیات زمانیه یاد شده است.


این آیات نیز غالباً در مورد واقعه عظیم قیامت  

و اوضاع و احـوال و کیفیت رسـتــاخـیــز

و پاداش مؤمنان و مجازات کافـــران میباشد،

که از تفسیر ادبی عرفانی قــرآن مجـیــد

و از زبان پیر هرات خواجه عبدالله انصاری

از کتاب ارزشمند کَشفُ الاَسـرار وَ عُـدَّةُ الاَبـرار

با ویرایش و تنظیم عبـــارات و اصلاحات ضروری

از پست بعـــــدی 

به علاقمندان تفسیر ادبی عـرفانی تقدیم می گردد.

 

عـروس حضـرت قـرآن نقــاب آنگه براندازد


 که دارالملک ایمــان را مجـرد یابد از غوغا


 

و امّـــــــا مشکلات مـــــا !

 

همه مشکلات و گرفتاری های ما

ناشی از غیبت طولانی مولایمــــــان

محبــوب دل هـا و منجی انســان هـا

قائـم آل محمّـد (ص) حضرت امــام مهــدی (عج) است

السلام علیــک

یا اباصــالح المهـــدی

پس برای تعجیل در فرج مبارکشان زیاد دعا کنیم


اَللّهُمَّصَلِّعَلیمُحَمَّدٍوَآلِمُحَمَّدٍوَعَجِّلفَرَجَهُم



موضوع :


تفسیر ادبی عرفانی حروف مقطعه ( 373 )

اصـــلِ وصــــال

 سوره 7 : اعــراف

 

بســــم الله الــرحمــن الــرحیــم


الـمـص ، کـتاب انزل الیک فلا یکن فی صدرک


(ا لـمـص):

 

امام صادق (ع) فرموده اند :

 

معنی آن (اناالله المقتدر الصادق) است


یعنی منم خـدای توانــــای راستگــــو ،  

 ( تفسیرقرآن عظیم ، فیض الاسلام )

 

(ا لـمـص):

 

ذکری است که دلالت میکند بر


اسمــــاء حسنـــای الهی مانند الله

 

و ( عالم )، و یا دلالت بر نعمات الهی

 

و مدت بقاء اقــوام و اجلهای آنها می نماید. 

                                                                           ( ترجمه المیزان ج اول ص 3 )   

 


 

عـروس حضـرت قـرآن نقــاب آنگه براندازد


 که دارالملک ایمــان را مجـرد یابد از غوغا

 

 

(ا لـمـص):

منم خـــدای دانای راستگـوی بی نیاز،


و هـمـه چیـــــــز دانـم و حــــق از باطـل جــدا کنم.


برخی نوشته اند که این حروف نــــــــــام قـرآن است.


 

الهــــــی ؛

غریبِ تو را غربت وطن است، پس این کار را کَی دامن است؟


چه سزاوار فَرَج است آن کس که به تــو ممتحن است؟


کَی بخانه رسد کسی که غـربت او را وطن است؟


الهــــــی ؛  

نه نیستم ، نه هستم ! نه بریدم ، نه پیوستم !


نه به خود بیان بستم ، لطیفه ای بودم ، از آن مستم ،


اکنون زیر سنگ است دستم !

الهــــــی ؛

فرمائی که بجوی ! می ترسانی که بگریز !


می نمائی که بخواه ! و میگوئی پرهیز !


الهــــــی ؛

گریخته بودم ، تو خواندی !


 ترسیده بودم ، بر خوان نشاندی !


می ترسیدم که بگیری به بلای خویش !


 اکنون می ترسم مرا بفریبی به عطای خویش !


الهــــــی ؛

 آنچه بر سر ما آید بر سر کسی نیاید !


دیده ای که به نظاره تو آید هرگز باز پس نیاید !


 اصــلِ وصــال دل است

 

و باقی همه زحمت آب و گِل !



امروز که مــاه من مـرا مهمــان است


بخشیدن جـــان و دل مرا پیمـان است


دل را خطـری نیست سخن در جـان است


جـان افشـانم که روز جـان افشان است

 

 

و امّـــــــا مشکلات مـــــا !

 

همه مشکلات و گرفتاری های ما

ناشی از غیبت طولانی مولایمــــــان

محبــوب دل هـا و منجی انســان هـا

قائـم آل محمّـد (ص) حضرت امــام مهــدی (عج) است


السلام علیــک

یا اباصــالح المهـــدی

 

پس برای تعجیل در فرج مبارکشان زیاد دعا کنیم

 

اَللّهُمَّصَلِّعَلیمُحَمَّدٍوَآلِمُحَمَّدٍوَعَجِّلفَرَجَهُم



موضوع :


تفسیر ادبی عرفانی آیات مخاطبات (372)

غایــت شفقـت


 

آیه 88 سـوره حجــر :


بســم الله الــرحمـــن الرحیـــم 


لا تَـمُــــدَّنَّ عَـینَیــــــکَ...

 

 

 

ای محمّــد ؛

 

این زینت دنیا که از کافران دریغ نداشتیم،


تو نیک در آن منگر،


و به وی انس مگـیــر،


چشم تو از آن عزیز تر است که بدان ها نگــرد ،


که ما ننگــریستــــه ایم،


یا آن پسندد که ما نپسندیده ایم!


*******************************************

اِنَّ اللهَ وَ مَلائِکَـتَــهُ یُصَـلّـُـونَ عَـلَـی النَّبِیُّ

یا اَیُّهَـــا الَّـذِینَ آمَنُــوا صَـلّـُـوا عَـلَـیــهِ وَ سَلِّـمـُوا تَسـلِـیـمـاً

*******************************************


 

در خبـــر است که :


مصطفی (ص) چنان با این آیه ادب گرفت


که در شب معراج


همه ی نعمت های بهشت بر او عـرضه کردند


به هیچ چیــــــــز آن ها توجه نکرد،


چه آنجا که دوستی بر کمـــــال بُـــوَد

 

ناچـــــار در آن غــیــــرت بُــوَد!


موسی از خـداونــد دیـــــدار خواست لَن تَرانی شنید،


سپس جواب آمد که مرا نخواهی دید!


ولی به مصطفی(ص) فرمود:

ای محمّــد ؛

 

دیـده ای که با آن بما نگــری

 

به عاریت به کس ندهی،

چه که لذت های دنیا

 

و نعمت های این جهان


ارزش آن را ندارد که آن ها

 

 رخت خویش در دیده ی تو نهند!



... وَ اخفِض جَناحَکَ لِلمؤمنیــــن


خفض جناح کنایه از خوش خُلقی و خوی نیک است،


و اشارت است به کمال خوی

 

و غایت شفقت پیغمبر(ص) بر مردم،


چنان که در جنگ اُحُــــــد

 

با اینکه چندین زخم برداشته بود،

 

دامن رحمت خود را بسط داد

 

و گفت : خـداونــدا ؛

 

قــــــــــوم مرا هـدایت کن که نادانند!


و امّــــا مشکلات مـــا !

 

 

همه مشکلات و گرفتاری های ما


ناشی از غیبت طولانی مولایمــــــان


محبــوب دل هـا و منجی انســان هـا


قائـم آل محمّـد (ص) حضرت امــام مهــدی (عج) است


پس برای تعجیــــــــــل در فـــــرج مبارکشان دعا کنیم


 

 

اَللّهُمَّصَلِّعَلیمُحَمَّدٍوَآلِمُحَمَّدٍوَعَجِّلفَرَجَهُم

 

 

*******************************************


نــوازش هـــــــــای ربّـــــــــــانی

 

[ کلیلک کنید ]



موضوع :


   1   2   3   4   5      >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز


* *