سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
مطالب پیشین
تدبر در قرآن
آیه قرآن
لینک دوستان
خبرنامه
 
آمار وبلاگ
  • کل بازدید: 1969884
  • بازدید امروز: 113
  • بازدید دیروز: 312
  • تعداد کل پست ها: 1283
  • ****
درباره
محمّـد تــرابـی[963]

روح بلند مدیر وبلاگ خادم قرآن محمد ترابی در اسفند ۱۳۹۸ در ۶۷ سالگی به سوی معشوق شتافت. روحش شاد و یادش گرامی باد. اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
آرشیو مطالب
*

حدیث

*
لوگوی دوستان
دانشنامه سوره ها
سوره قرآن
کاربردی



تفسیر ادبی عرفانی سوره های مخاطبات (18)

کلـیـد سعــــادت

سوره 72 جـــــــنّ :

بســم الله الــرحمـــن الرحیـــم

قـُل اُوحِـیَ اِلَیَّ اَنـَّـهُ اسـتَـمَــعَ نَـفَــرٌمِـنَ الجِـــنِّ

مهـتـر عـالــم و سید فـرزند آدم،

سرور اشراف و مرکز عدل و انصاف،

فرستاده به اهل زمین قاف تا قاف،

روزی به منبر شرف برآمد

و بر سبیـل خطـبــه به اصـحـاب خـطـاب کرد:

ای جمع شدگان در مسجد؛

ای شنوندگان مجـلـس؛

بدانید و آگاه باشید

که ما را رقم بهتری و مهتری کشیدند

 و سیادت رسولان بنام ما کردند،

و ما را از حضرت عـزت به پیغـام بری کل عـالـم فـرستادند،

#############################################

اِنَّ اللهَ وَ مَلائِکَـتَــهُ یُصَـلّـُـونَ عَـلَـی النَّبِیُّ یا اَیُّهَـــا الَّـذِینَ آمَنُــوا صَـلّـُـوا عَـلَـیــهِ وَ سَلِّـمـُوا تَسـلِـیـمـاً

#############################################

هـم به جهان اِنس و انسیان،

هم به عالم جـنّ و جنّیان!

همه را در حکم ما کردند

و همه را شــرع ما فـــرمودند.

چون گروهی از جنیان در بطن خانه در تهامه به حضرت رسیدند،  

به یکـدیگـر سفارش میکـردند که:

گوش دهید، گوش دهید!

خاموش باشید،

به ادب باشید،

حرمت حضرتش بجا آریـد،

حـق او را بشناسید،

قدر او را بدانید،

این آن مهتر است که

خاک   قدم او توتیای مقـربان آسمانها است،

آن جنیان رسالت او را پذیرفتند،

و قرآن , نامه خـداونــد را از جان و دل شنیدند،

و به قبیله های خود بازگشتند،

و به زبان افـتـخـارگفتند:

...اِنّا سَمِعـنـا قُـرآناٌ عَـجَـبـاً

ما قـرآنی شنیدیم که

 از فصاحت و بلاغتِ آن در شگـفـت بماندیم،

قــــرآنی که روح توانائی و دانائی است،

چراغ روشنائی و آشنائی است،

شاهـراه سلامت،

کلـیـد سعــــادت،

معــــراج کــــرامت،

و راحت هـر جـراحـت است.

 آن کس که قرآن رهبر اوست

توفیق رفیق راه اوست،

کسی که قـــرآن انیس اوست

یقین دان که خـداونــد جـلـیــــــــس او است.   

#############################################

#############################################

گفتم که زعشق همچو مویت باشم              

همواره نشسته پیش رویت باشم

اندیشه غلـط کردم و دور افـتـادم            

من چاکـر پاسبـان کویـت باشم

##########################################

برای اینکه خاری در چشــم دشمنــــانش باشد

ان شاء الله این برنامه همه روزه ادامه خواهد داشت



موضوع :


تفسیر ادبی عرفانی سوره های مخاطبات (17)

رحمت وصـــال  

سوره 65 طــلاق :

بســم الله الــرحمـــن الرحیـــم

یا اَیُّهَاالنَّبِیُّ اِذا طَـلَّـقـتُــمُ النِّساءَ فَطَـلّـِِقـُوهُنَّ ...

... هـرچند طـلاق در شــرع مباح است،

لکن خـداونـــد آنرا دوست ندارد،

 و مبغوض ترین حلالها نزد خداوند طلاق است،

 رسول خدا (ص) فرمود:

زن خواهـیـد و زناشوئی کنید

و طلاق مدهـیـد و فــراق مجــوئید

که از طلاق و فــراق عــرش خــــدا به لرزه درآید،

و هـر زنی که بی گــزنـــدی و بی رنجی

از شوهـــر خــویش طلاق خواهــد،

بــوی بهـشـــت به مشـــام وی نرســـد.

نکاح سبب وصــلــت است

و خــدا وصال را دوست دارد،

طــلاق سبب فـرقـت است

و خــدا فراق را دشمن دارد،

عالم فراق را دیوار از مصیبت است،

و دریای فراق را خونابه حسرت است

و روز فرقت را آفتاب نیست

و شب جـــدائی را روز نه!

از  هجـــر تو چیست جــز ملامت ما را          

 کرده است در این شهـر علامت ما را 

با هجـر تــو کی بُوَد ســـلامت ما را ؟           

 بنمـود فــراق تــو  قـیــامت ما را


 

آیه 3 :

... وَ مَـن یَتَــوَکَّل عَـلَی اللهِ فَهُـوَحَـسـبُهُ...

تـوکــل آفتابی است که از برج سعادت تابد،

بادی است که از سرای قرب وزد،

بوئی است که بشارت وصل آرد،

منزلی شریف و مقامی بزرگوار

و درجه ای است که  دست هر بیمقـــداری به آن نرســـد.

خطاب مَن یَتَــوَکَّل خطاب عموم است ،

و همه مردم از اهل تکلیف در زیر این خطابند،

ولی مصطفی(ص) را خطاب خاص توکل رسید

که فرمود : تَوَکَّلتُ عَلَی الحَیِّ الَّذِی لایَمُوت،

ای محـمد(ص) ؛

توکل به خــدای ازل و ابد کن که هـرگــز نمی میرد،

یعنی رازی که گوئی با من گوی،

که از رازت آگاه منـم،

گفتار فـرزنــد آدم از سر زبان است

و گفتار تو از میان جان،

دریغ باشد که با ایشان راز گوئی،

با من گوی که قــدر تو من دانم،

ای مهـتـر فـرزنـد آدم؛

آفرینش به حـرمت و بـزرگیِ قــــدمِ تــــو  بر پـای است،

و اگر نه وجـود تـو بـودی , نه عالـم بودی نه آدم!

#############################################

اِنَّ اللهَ وَ مَلائِکَـتَــهُ یُصَـلّـُـونَ عَـلَـی النَّبِیُّ یا اَیُّهَـــا الَّـذِینَ آمَنُــوا صَـلّـُـوا عَـلَـیــهِ وَ سَلِّـمـُوا تَسـلِـیـمـاً

#############################################

آیه 10 :

فـَاتَّـقـُوااللهَ یا اُولِی الاَلبابِ...  

خـداونــد با بعـثـت پیغمبر بر بندگان منت نهاد

و فـرمود:

ما این مهتر عالـم را به شما مردم فرستادیم

تا شما را یاری و یادگاری باشد،

نامه ما بر شما خوانَد،

پیغام ما به شما رسانَد،

گم شدگان را به راه نجات خوانَد،

مهجوران را از زحمت هجران به رحمت وصال آرد،

سرا پرده کـفـر و گمـراهی براندازد،

و بساط شریعت بگستراند!

ای محتشمان عالـم،

و ای محترمان اولاد آدم،

ای عـقــلای عــرب و عـجـــم،

خدمت و حشمت او را  کمر بندید،

عزت و مرتبت از متابعـت او جوئید،

دل در شـفــاعـت او بندید،

بندگی او را زندگی ابـد دانید. 

##########################################

##########################################

برای اینکه خاری در چشــم دشمنــــانش باشد

ان شاء الله این برنامه همه روزه ادامه خواهد داشت



موضوع :


تفسیر ادبی عرفانی سوره های مخاطبات (14)

صحابه خاص رسول الله (ص) 

آیه 29 فـتـــــح :

مُحُمَّدٌ رَسُولُ اللهِ

وَالَّذِینَ مَعَهُ اَشِدّاءُ عَـلــَی الکُفّارِ

رُحَمـــــــــاءُ بَینَهُـــــــــــم

اِنَّ اللهَ وَ مَلائِکَـتَــهُ یُصَـلّـُـونَ عَـلَـی النَّبِیُّ یا اَیُّهَـــا الَّـذِینَ آمَنُــوا صَـلّـُـوا عَـلَـیــهِ وَ سَلِّـمـُوا تَسـلِـیـمـاً

 

این آیت تا آخـــر ســـوره

صـفـت صحابه رسول الله(ص) است،

و بیان سیرت آنان

که در مجلس انس رسالت،

جلیس و انیس بودند،

و در بساط عهد اسلام نقیب و نجیب،

و به صحـبـت نبوّت و رأفت رسالت،

تأدیب و تهذیب یافته،

و از نظر جلال صمدیت توفیق و تقریب دیده اند،

و حق تعالی هریکی از آنان را

به تشریف و تقریبی مخصوص گردانیده،

و آنها صحابه خاص رسول خدا(ص) هستند،

و بر کافَّه اهل ایمان

حرمت ایشان نگاه داشتن واجب است،

و باید قـدر آنان را شناخت

که نزد خـداونــد بعـد از پیمبران و رسولان

از همه مقـرب ترند،

و همگی منبع صــــــــدق

و مایــــه عـدل

و اصل حـیـاء و سخــاء هستند،

و بر هـر موحِّـد واجب است

که خود را بر این صفات بیاراید.


 



موضوع :


تفسیر ادبی عرفانی سوره های مخاطبات (13)

 گــزیــده خلـق عالـم

 

آیه 28 فتــح :

هـوالــذی ارسـل رسـوله بالهــدی و دین الحـق

آغاز وحی و رسالـت :

 آن مهتـر عـالـَـم در آن غــــار (غارحراء) بنالـیـد

و در حق بزارید که:

ای راهنمای سرگشتگان،

ای فریادرس بیچارگان،

بنده را شکیبائی بیش از این نمانده

و با او جز تن درویش  و دل ریش نمانده،

آنگاه از غار بیرون شد،

و به هـر سنگ و درختی رسید،

از آنها سلام شنید،

و چون به خانه رسید،

خدیجه را گفت:

ندانم مرا چه شده است،

ترسم که شوریده شوم!  

از آن پس همه روز در سوز،

و همه شب در اندوه بود،

دیگر روز تاب نیاورد و به غــار شتافت!

و به عادت خویش بنای زاری نهاد.

خداوند جبرئیل را که پیک حضرت

و برید رحمت است بسوی او فرستاد و فرمود:

ای جبرئیل چون به دوست ما رَوی،

یکباره صورت خود را بر آن دوست جلوه مکن

که او در نقطه جمع مستغـرقِ مشاهـده ما است

و طاقـت تفـرقـت اغـیـار ندارد !

تا خوی کند و آرام گیرد و به تدریج سینه او قابل وحی گردد.

چون جبرئیل را در آن صورت دید

تفـرقـت به او راه یافت

و سخت باشد که کسی از جمع به تفـرقـت افتد،

دیگر بار جبرئیل خود را بدو نمود

و بر او سلام کرد و در نقاب شد!

محـمــد(ص) قصد حجره خـدیجه کرد،

 آنچه دیده و شنیده بود باز گفت،

خدیجه او را در آغــوش گـرفــت و نوازش کرد.

جبرئیل باز بر او نمایان شد

و سلام کرد و بر خـدیجه ظاهـرگشت

آنگاه خدیجه برخاست و گفت:

آنچه جستم یافتم،

غم بسر آمد

و درخت امید به برآمد،

همـــای عــــزم به پر آمد،

اکنون روی از گَرد ادبار بشستم

و آنچه خواستم یافتم!

سپس گفت:

ای سیِّــد بزرگوار،

دل رنجور مدار،

و خوش باش که این کس فـرشته خــدا است

که بر موسی ظاهـرگشت

و من این داستان را از (پسر) عموی خود

ورقــه پسر نـوفـل شنیدم

و او در حق تو خوابها دیده

و تو را بشارت باد که گــزیــده خلق عالـم توئی

و آنچه به خـــــواب دیــــدم به عـیـان دیـــدم.

اِنَّ اللهَ وَ مَلائِکَـتَــهُ یُصَـلّـُـونَ عَـلَـی النَّبِیُّ یا اَیُّهَـــا الَّـذِینَ آمَنُــوا صَـلّـُـوا عَـلَـیــهِ وَ سَلِّـمـُوا تَسـلِـیـمـاً

 

خواب ورقة ابن نوفل:

چون خـدیجـه تورات و انجیل خوانده

و صفت رسول الله(ص) را شنیده بود،

 روزی ورقه نزد او آمد و گفت :

 سه شب پیوسته به خواب دیدم که

در زمین مکّه , خـداونـــد پیغمبری خواهد فـرسـتـاد،

که نام او محـمـد(ص) است،

و من در میان عـرب،

در خَلق و خُـلـق هیچ کس را جامعـتــر از شــوهـر تو ندیدم

که در صورت از همه نیکوتر،

و از خِرَد از همه بیشتر،

و به خوبی از همه خوبتر،

و به امانت از همه امین تر است،

و آن کس شـوهـر تو است

و این همـان پیغمبـر است!

 

چگونگی رسیدن وحی:

در چگونگی رسیدن وحی سه روایت است:

یکی آنکه اول آیت که آمد بســم الله الــرحمـــن الرحیـــم بود.

روایت دیگـر , اول سـوره که نازل شد سوره اقــرأ بود،

سوم روایت آنست که اول سوره،

 سوره مُدَّثِّـر بود،

و جمع میان آن روایت ها این است که

اول آیه بسـم الله الرحمن الرحیم بود،

و اول خطاب جبرئیل به او اقرأ بود

که منظورخواندن همان آیت است

و اولین سوره مُـدَّثِّر است.  

 

راویان نوشته اند که :

اول ورود جبرئیل در خانه خدیجــه بود

که آمد و گوشه چادر را باز گرفـت

و خود را به محـمــد(ص) نمود!

و به او خطاب یا اَیُّهَـاالمُـدَّثِّــر کرد،

دومین بار در غارحـرا بود

که خود محـمـد(ص) گوید:

بیامد و مرا تنگ در برگرفـت

و نیک بجنبانید و باز رها کرد!

و دو بار دیگـر هـم چنان کرد

و حکمت در آن بود که سه بار طبیعت بشریت او را

به عـنصر ملکـوتی مزاج داد،

 آنگاه گفت:

 اِقـرَأ بِاسـمِ رَبِّکَ ،

گفتم من امّی هستم و خـواندن نتـوانـم!

جـبـرئیل باز گفت : اقـــرأ

 

نگار من که به مکـتــب نرفــت و خـط ننوشت

به غمزه مسئله آموز صــد (هـر) مـدرس شـد

و بدین سان بر خلـــق عالــــم برگزیده شد

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

برای اینکه خاری در چشــم دشمنــــانش باشد

انشاء الله این برنامه همه روزه ادامه خواهد داشت



موضوع :


تفسیر ادبی عرفانی سوره های مخاطبات (12)

نسیــم صبــح وصـــال

آیه 28 فـتـــــــح :

هـوالــذی ارسـل رسـوله بالهــدی و دین الحـق


در قــــرآن چهـار مرتبه نام محمد(ص)  

و  چهـــــار هـــــزار  مرتبـــه

به تصریح و یا تعریض و با تشریف

نام مصـطـفــی(ص) ذکر شده،

 و این آیت اشارت به آغاز بعـثـت او،

و تحقـق نبوّت و رســالــت او،

و مبدأ وحی پاک به او از سوی خــداونـــد است .

اِنَّ اللهَ وَ مَلائِکَـتَــهُ یُصَـلّـُـونَ عَـلَـی النَّبِیُّ یا اَیُّهَـــا الَّـذِینَ آمَنُــوا صَـلّـُـوا عَـلَـیــهِ وَ سَلِّـمـُوا تَسـلِـیـمـاً

 

آغـــاز وحــی :

در خبر است که آغاز وحی

که به رســول خــدا(ص) آشکار شد،

 اندرخواب بود،

و آن شش ماه پیش از ظهور وحی در بیداری بود!

و راز این کار آن بود که

روح پاک وی از تاریکی طبیعت به روشنائی نبوت برسد،

و سخنان الاهی را به افاضت جود حـق تلـقـی کند،

و به لطیفه های مشاهَـدت مهـذب و مقـرب گردد.

شش ماه جان مقـدس او بدین لطیفه ها

به تدریج وحی حق قـبـول همی کـرد،

چون نسیم وحی به جان پاک وی رسیدی،

به آشیان صورت بازشتافتی،

و آن خواب که دیدی پیدا آمدی،

و در آن روزگار از روح لطیف وحی مــدد همی گرفتی

تا جسم او در صفا و بهاء مانند روح گشت،

 

آنگاه پس از شش ماه،

پیغام و امر ِاِلـهی به او ظاهـر

و از صحبت مردم به دورشد،

 و خلـوت جست و از خلق عـزلـت گـزیــد،

بعــد از کمال مدت شش ماه ،

جبرئیل که مکاشَف روح وی بود

مشاهَـد حس او شد و به چشم سر بدید،

پس به غارحــرا باز شد

و از خانه و سرای دورشده

و از خویش و پیوند یکسره کناره گرفت،

گاهی در هوای بسط جولان کردی

و گاهی در عالم قبض میدان کردی،

هفته ای بر او بگـذشت

که از آدمیان کسی او را ندید

و از او سخنی نشنید،

مردم با هم درباره او به گفتگو افتادند!

یکی میگفت عاشق است و درمان او وصــال است!

یکی میگفت درویش است و درمان او مال است!

دیگری میگفت یتیم است و درمانده

و سامان او بخت و اقبال است!

خویشان همه اندوهگین شدند

که محـمــد(ص) را چه روی آورده است؟

که این چنین حسرت زده شده!  

ابـوطـالـب که به وی مهـربان و دل بسته بود گفت:

ای چشم و چراغ من،

ی میوه دل من،

تو را چه غم است؟

و رخسارت چرا زرد و باطنت چرا پردرد است؟

حضرت بگـریست و گفت:

آن درد که مراست، زبان از بیان آن ناتوان،

و من درمان آن ندانم،

و دردی است که درمان آن با آن کسی است که درد داده !

من صبر و شکیبائی پیشه کنم تا او خود شفا دهد.

چون مدت انتظار به سرآمد

 و درخت امید به بر نشست

و شب هجران به پایان رسید

و نسیم صبح وصال بردمید

و خـورشـیــد نبوت در فـلـک سعــادت تابید،

 

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

نگار من که به مکـتــب نرفــت وخـط ننوشت

به غمزه مسئله آموز صــد (هـر) مـدرس شـد

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

میلاد ثامن الحجج ,

امام علی ابن موسی الرضا

علیه آلاف التحیة والثناء

مبـــــــــــــــارک


اللهم صل علی علی ابن موسی الرضا المرتضی


موضوع :


<      1   2   3   4   5   >>   >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز


* *